Bejelentkezés:

Második Szerda: 15:30-17:00

További elérhetőségeink

Hüvely panaszok, hüvelyfolyások

Napjainkban is a legtöbb nő nagyobb mennyiségű hüvelyi váladékozás (hüvelyi folyás) miatt keres fel  nőgyógyászati rendelőt.

A hüvelyben élettani körülmények között is termelődik bizonyos mennyiségű váladék, amely a leváló sejtekből, a méhszájban elhelyezkedő nyák egy részéből, a hüvelybemenetbe nyíló mirigyek váladékából áll össze.

Ez alapján teljesen egészében váladékmentes hüvelyről nem lehet beszélni, arra törekedni pedig végkép felesleges!

A hüvely nem steril, benne számos mikroorganizmus (bakteriumok és vírusok) található, amelyek normális körülmények között egyensúlyban vannak, biztosítva a hüvely normál flóráját. Ezen mikroorganizmusok közül legfontosabbak az un. Lactobacillusok (tejsavtermelő pálcika alakú baktériumok), amelyek tejsavat termelve biztosítják a hüvely normálisan savas vegyhatását, valamint szerepet játszanak a hüvelyi fertőzések elleni védekezésben is.

Bővebb hüvelyi folyás, amely tünetet nem okoz

A panaszokkal jelentkező páciensek egy részében csupán a hüvely normál flórája, vagy savas vegyhatása változik meg, bővebb váladékozást okozva.Ilyen esetekben egyéb kellemetlen tünet ( csípés, viszketés, égés,stb.) nincsen, pusztán a bővebb mennyiségű hüvelyváladék a panasz.  Ezekben az esetekben a panaszok hátterében nem lehet kimutatni olyan mikroorganizmust a hüvelyben, ami egészséges nőknél ne lenne jelen, csupán azok száma, egymáshoz viszonyított aránya változik meg.

A kezelés lényege ezekben az esetekben a normál hüvelyflóra visszaállitása, amely az esetben döntő többségében tejsavat tartalmazó készitményekkel ( oldat, hüvelykúp, krém, irrigáló-hüvelyöbiltő oldatok) történik.

Gombás hüvelyfolyás, hüvelygyulladás

A panaszokkal jelentkező nők nagyobb részénél a kínzó viszkető érzéssel járó sűrű, sokszor túrószerű hüvelyi váladékozás hátterében gombás hüvelygyulladás áll. A kórokozó az esetek döntő többségében a Candida Albicans nevű gomba. (a gomba a normál flórában, panaszmentes nők hüvelyében is megtalálható), amely kialakulásában bizonyos hajlamosító tényezők (előzetes antibiotikum kezelés, terhesség, cukorbetegség, az immunrendszer betegségei), egyes esetekben a fogamzásgátló tabletta szedése is szerepet játszik. ( lsd Candida ill. gomba-szűrés ...)

A heveny (akut) megbetegedés helyileg alkalmazott gyógyszeres kezeléssel (hüvelykrém, hüvelykúp), szükség esetén szájon át alkalmazott gyógyszerrel, jól gyógyítható.

Ennél nagyobb gondot jelent a visszatérő, makacs gombás fertőzés kezelése, amely sok esetben igen nagy kihívást is türelmet igényel. Sajnos vannak olyan nők, elsősorban a fiatal 35 év alatti korosztályban, akiknél a leggondosabb kezelés és odafigyelés ellenére is rendszeresen visszatér a gombás hüvelyfertőzés, minden kellemetlen tünetével együtt.

Az esetek nagyobb részében elegendő a gombás hüvelyfolyás kezelésére a helyileg alkalmazott (hüvelykúp, hüvelykrém) gyógyszeres kezelés, szükség esetén kiegészítve a hüvelybemenet illetve a szeméremtest  gyógyszeres kenőccsel történő kezelésével.
Makacs illetve visszatérő esetekben szájon át alkalmazott gyógyszeres kezelés is szükséges, kiegészítve a partner kezelésével.

Bakteriális hüvelyfolyás, hüvelygyulladás

A hüvelyi váladékozás másik formája a bakteriális hüvelygyulladás (bakteriális vaginosis). Ennek kialakulásában szintén csak olyan mikroorganizmusok vesznek részt, amelyek egyébként a normál flóra részei, azonban ekkor a már említett békés egyensúly borul fel: a korábban kis számban található baktériumok túlnövik a fontos szerepet játszó Lactobacillusokat. A hüvely vegyhatása lúgos irányba tolódik el, kellemetlen szagú, fehéres, sárgás bő hüvelyi váladékozás jelentkezik. Az elvégzett nőgyógyászati vizsgálat során az esetek többségében a kórkép könnyen kórismézhető, általában jól kezelhető helyi gyógyseres (hüvelykúp, hüvelykrém) és szájon át alkalmazható készítményekkel. A gyógyszerek alkalmazása mellett segíthet a hüvelyi pH korrekciója, savas vegyhatású hüvelyöblítőkkel.

Szexuális úton terjedő betegségek (STD.)

A külső és belső nemi szervek egyéb megbetegedéseiben olyan kórokozók is okoznak megbetegedést, amelyek egyébként nem részei a normál flórának, s típusosan szexuális kapcsolat során kerülnek át a partnerből, sokszor komoly bajt okozva (szexuális úton terjedő betegségek, STD).

Ide számos megbetegedés sorolható:

Trichomonas

A Trichomonas egysejtű kórokozó, ami kellemetlen, zöldes váladékozást okoz. Mikroszkóp alatt a hüvelyváladékban jól láthatóak a jellegzetes alakú, gyorsan mozgó kórokozók. A közhiedelemmel ellentétben nemcsak a külvilágból eredő (uszoda, WC), hanemsex kapcsán a partnertől, illetve belső fertőzés is gyakran vezet a betegséghez. Gyógyszeres kezelésre a panaszok néhány nap alatt elmúlnak, de az újrafertőződés megelőzésére itt is fontos a partner egyidejű kezelése.

Chlamydia

Chlamydia trachomatis egy apró, a gazdasejteken belül szaporodó baktérium, ami első lépésben a méhszáj gyulladását okozza, de felfelé terjedve kismedencei gyulladást, majd a petevezetőt károsítva meddőséget eredményezhet.

Eleinte tünetmentes, majd jelentkezhet bővebb, gennyes hüvelyváladék, de a baktérium ennek hiányában is megtelepedhet a nemi szervek nyálkahártyáján, s ha a petevezetőt is eléri, úgy annak elzáródását okozva meddőséget eredményez.

HPV (Humán Papilloma Vírus)

HPV tulajdonképpen több, különböző típusú vírus gyűjtőneve: egyesek szemölcsös növedék (condyloma) kialakulásáért felelősek, mások a méhnyak sejtjeinek kóros elváltozását okozzák. Kezdetben megváltoztatják a sejtek alakját, a sejtmag megjelenését, a folyamat fokozatosan súlyosbodva a méhnyak rosszindulatú daganatának kialakulásához vezethet.
Sajnos a kialakult fertőzés kezelésére nem rendelkezünk hatásos gyógyszerrel, ugyanakkor a szervezet saját immunrendszere jó eséllyel képes elpusztítani a vírusokat. Különösen fiatal, jó immunrendszerű szervezet képes erre, s egy év alatt eliminálja a fertőzést, a páciens HPV negatívvá válik. A folyamat elősegíthető az immunrendszert erősítő készítmények alkalmazásával.

Herpes genitalis

genitalis (nemi szervi) herpesz vírus által okozott kórkép a nemi szervek területén fájdalmas, apró hólyagos elváltozást okoz. Jelenleg sem áll rendelkezésre igazán hatásos gyógyszeres kezelésl, a vírusok a sejtekbe jutva, ott megtelepedve makacs, akár éveken keresztül kiújuló megbetegedést okoznak. Fontos, hogy az ajkakon jelentkező herpeszt egy azonos csoportba tartozó, de másik vírus okozza, így a két elváltozás egymástól független (az ajakherpesz is rendszeresen kiújulhat, sokszor éppen a menstruációk alatt).

Többnél az okozott kórkép nem feltétlenül korlátozódik a nemi szervekre: szexuális úton átvihető például a fertőző májgyulladás (hepatitis) kórokozója, ami elsősorban a májat, illetve az AIDS vírusa, ami az immunrendszer általános gyengítése révén az egész szervezetet érinti.

BEJELENTKEZÉS: 06-1-275-1444